top of page
[ RTL ]

MIÉRT KÉSELT A DIÁK? [+VIDEÓ]

Emberölés kísérlete miatt nyomoznak egy budai középiskolában – a hír október 10-én jelent meg a médiában. Kiderült, hogy egy 18 éves diák az osztályteremben elővett egy kést, amivel többször nyakon szúrta egyik osztálytársát az első óra utáni szünetben. A táskájában később ollót, kalapácsot és több kést is találtak a rendőrök. Vagyis készülhetett. Lehettek-e előzetes jelek? Erről beszélgettünk az RTL Reggeliben.


F. Takács István az iskolai késelésről RTL | Reggeli | 2022. okt. 11.

Később kiderült, hogy a 18 éves gyerek a késelés miatt elmegyógyintézetbe is kerülhet. Amikor ugyanis az ügyészség kezdeményezte a fiú letartóztatását, akkor elmeorvosi vizsgálatot is kért. Vagyis kiderülhet, hogy a gyerek nem volt beszámítható, amikor az iskolai késelést elkövette. Ebben az esetben is benne volt a pakliban, hogy a fiúnak súlyos problémái lehetnek, ami árnyalja vagy más kontextusba helyezi mindazt, amit tett. Ami biztos: amikor a rendőrök átvizsgálták, akkor ollót, kalapácsot és több kést is találtak nála. Ebből szakértőként arra lehet következtetni, hogy készült. Vagy – ahogy a jog fogalmaz – előre megfontolt szándékból késelte meg az osztálytársát.

Ingerlékeny és furcsa fiú volt a gyerek. Nem is voltak barátai az osztályában. Ez intő jel lehetett!

Sőt: a többiek gyakran kicsúfolták és provokálták is a viselkedése és a reakciói miatt. Pszichológusként ebből is arra lehet következtetni, hogy valami forrt már ebben a gyerekben. Lehetett előzmény, a gyűlöletét és a bosszúját pedig tettlegesség követte.

Lehettek a késelő fiúnak lelki problémái vagy akár lelki betegsége is. Mindezt a többiek furcsaságnak érezhették és elkezdhették kicsúfolni. A fiú ezt vélhetően nehezen tűrte és egy olyan megoldáshoz fordult, amely nyilván megengedhetetlen. Hogy a konkrét eset hátterében mi volt, azt mi innen nem tudjuk. De a tanárok és a szakemberek visszajelzései arra utalnak, hogy egyre durvább bántalmazások lehetnek iskolai környezetben: a gyerekek egyre feszültebbek, a gőzt pedig úgy engedik ki, ahogy nem volna szabad. Erről az esetről egyelőre ennyit tudunk. De ez is rávilágít arra, hogy egyre komolyabb az erőszak az iskolákban, ezért felnőttként minden korábbinál fontosabb figyelni!

Gyűlölet és bántás a suliban

„Bullying”-nak az iskolai kortárs bántalmazást nevezzük. Ez gyakran szóbeli csúfolódással, viccelődéssel kezdőtik. Tipikus eset, amikor egy diákot a többiek kiszemelnek és szándékosan, rendszeresen csúfolják vagy bántják. Ez a rendszeresség pedig aztán túllép egy bizonyos határt. A bullying lehet fizikai, szóbeli, történhet a suliban és online is. Fizikai bántalmazás a verekedés, szóbeli pedig a megalázás és a bántó szavak használata a másikkal szemben. Akik a bullying folyamatában részt vesznek: [1.] a bántó, [2.] akit bántanak és [3.] a külső szemlélődők, vagyis az osztálytársak, akik vagy nem mernek vagy nem akarnak belefolyni a történetbe.

Ha nem egyszeri az eset, mert a diáktársai valakit folyamatosan szívatnak és sértegetnek, az nem oké. Az már lehet bullying, amikor egy tanuló a másikkal rendszeresen és szándékosan olyat tesz vagy olyat mond neki, amiről pontosan tudja, hogy a másiknak bántó.

Mit tegyen a diák, ha bánták?

  • Keressen szövetségest: segíthet neki egy-két osztálytársa vagy barátja, aki melléáll, amikor újra bántani kezdik!

  • Beszéljen a szüleivel: vázolja nekik a helyzetet, hogy eldönthessék, mennyire súlyos az ügy. A szülők adjanak tanácsot!

  • Forduljon felnőtthöz: ha a gyerek mindezt nem akarja megosztani a szüleivel, akkor beszéljen például egy tanárával!

  • Keresse az iskolapszichológust: próbálják meg együtt megérteni a helyzetet és kitalálni a megoldást!

F. Takács István pszichológus, egyetemi oktató

Comments


POSZTOK