top of page

ŐSZI DEPRESSZIÓ: MIRE FIGYELJÜNK? [+VIDEÓ]

Lehangoltság, alvásigény, rezignáltság – ha ezek a tünetek jelentkeznek, akkor beszélnek a szakemberek szezonális depresszióról. Sokan őszi vagy tavaszi depressziónak is nevezik, mert jellemzően ebben a két időszakban alakul ki. Nem véletlenül! A tünetek megjelenése ugyanis közvetlen kapcsolatban áll az évszakokkal és az időjárással. Mire figyeljünk és mit tegyünk ellene?


Két dolog jön:

  1. A videó alatt F. Takács István pszichológus cikke hasznos tippekkel

  2. És egy videó, amelyben ugyanerről a témáról beszélgetünk


F. Takács István: őszi depresszió Duna | Almárium | 2023. szeptember 28.


Nem tudom, mi van velem, de olyan kedvetlen vagyok. Pár napja minden kicsit nehezebben megy...

Ilyen mondatokat egyre gyakrabban hallok mostanában az ügyfeleimtől. A beszélgetések során kiderül, semmi komolyabb dolog nem történt, ami kiváltotta volna a lehangoltságot. Egyszerűen csak ősz van. És ilyenkor sok ember szervezete így reagál a körülöttünk lévő változásokra. Egyre rövidebbek a nappalok, egyre kevesebbet süt a Nap, az idő hűvösebb, és egyre gyakrabban esik az eső. Szeptember környékén nem ritka a szezonális rosszkedv, súlyosabb esetben szezonális depresszió. De mit is vált ki bennünk ez a sok őszi változás?

A kevesebb napsütés miatt kevesebb melatonin termelődik bennünk. Ez az a hormon, ami szabályozza az alvás és az ébrenlét váltakozását. Ha ennek a mennyisége megváltozik a szervezetünkben, alvászavarokat okozhat. A fénnyel van összefüggésben egy másik anyag, a szerotonin termelődése is. Ez egy ingerületátvivő anyag az agyban, mellyel bizonyos idegsejtek kommunikálnak egymással. Megfelelő mennyiségű szerotonin mellett tudjuk átélni a nyugalmat, elégedettséget. Azt mondhatjuk, ez az anyag kell ahhoz, hogy rendben lássuk a dolgainkat.



A biológiai okok mellett természetesen szerepet játszhatnak szubjektív tényezők is. A nyár sokak számára gondtalanabb évszak a többinél. Nehezen engedjük el a szabad programok örömét, a nyaralás felszabadultságát, a jó bulikat, az együtt töltött extra idő örömét.

Mégis, mit tehetünk az őszi levertség ellen?

Először is, legyünk tisztában azzal, hogy létezik. Ha esetleg hasonló hangulatváltozást tapasztalunk magunkon, gondoljunk arra, ezt csak a szeptember okozza. Ne csodálkozzunk azon például, hogy a jókedv pótlására ilyenkor nagyobb mennyiségben kívánjuk a szénhidrátdús ételeket. Töltsünk minél több időt a szabadban, napfényben. Használjuk ki az utolsó lehetőségeket is a hasznos anyagot termeltetésére. A testmozgás ilyenkor is jól jön. A fizikai aktivitás is számos hasznos, a jókedvünket elősegítő anyag termelését fokozza a szervezetünkben. Hasonlóan a csokievéshez. Viszont, ha csokit választjuk a futás helyett, akkor kizárólag magas kakaótartalmú és kevés hozzáadott cukorral készült édességet vegyünk le a polcról. Annak lesz megfelelő hatása. Tervezzünk be több olyan programot, ahol találkozunk másokkal.

A társas programok évszaktól függetlenül javítják a hangulatunkat és a megküzdőképességünket.

És na nem javul a hangulat?


Fontos kérdés, mikor gyanakodjunk puszta hangulatingadozás helyett valóban depresszióra. Elsősorban a hosszában és az intenzitásában van különbség. Mik a depresszió jelei:

  • tartós levertség, motiválatlanság

  • a korábban kedvelt tevékenységek már nem érdekesek

  • tartós alvászavar

  • értéktelenség érzés

  • fokozott fáradékonyság, csökkent energiaszint

  • baráti, családi programok elhanyagolása

Ezeket a változásokat magunkon is észrevehetjük, de jó eséllyel a környezetünk is jelezni fogja. Ebben az esetben érdemes pszichológus vagy pszichiáter segítségét kérni, akik terápiával, illetve gyógyszeres kezeléssel tudnak segíteni. Egyrészt azért, mert saját magunk és szeretteink számára is az a legjobb, ha minél hamarabb kijövünk ebből az állapotból, valamint a szezonális depresszió a kutatások szerint előszobája lehet más típusú, évszaktól független depressziós állapotok kialakulásának. F. Takács István pszichológus | egyetemi oktató

A beszélgetésben további érdekes részletek is elhangoznak: videó itt.

 

#pszicho #pszichológia #pszichológus #terápia #terapeuta #stressz #szorongás #f2f #f2fstudio #ftakacsistvan #tanácsadás #munkaadó #kiégés #coaching #párkapcsolat #viselkedés #viselkedéselemző

POSZTOK

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Blogger - Black Circle
  • SoundCloud - Black Circle
bottom of page