COOLMUNKA: FIATALKÉNT HOL TRENDI DOLGOZNI?

Mit gondolnak a 15-16 évesek a munkáról? Akarnak-e továbbtanulni a középiskolások? Milyen kihívásokkal néznek szembe a cégek, ha fiatal munkavállalót alkalmaznának? Ilyen kérdésekkel bombáznak a munkaerőpiaci szakemberek. Azért is aktuális most mindez, mert 2018-ban érettségiznek az első igazi Z-generációs fiatalok. Vagyis: egyre több a Z-generációs a munkaerőpiacon.

 

 

Nemrég szakértő előadónak hívott a  Vállalkozók Országos Szövetségége,   egy kecskeméti gazdasági fórumra. Ahogy mondják: nagyon kevés az olyan szakember itthon, aki a Z-generációsok munkavállalási hajlandóságát vagy a karriercéljukat vizsgálja. Ebben segítettem a szakembereknek.

 

 Olyan nagyvállalkozók is  hallgatták az előadásokat, akik nap mint nap megélik: igenis van különbség egy 20 és egy 40 éves dolgozó között. És a különbség nemcsak a munkatapasztalat. Hogy őket idézzem: "bejön a fiatal állásinterjúra, rengeteg elvárása van, rögtön a ranglétra csúcsára szeretni ugrani, és persze a fizetésigénye is magas." De a konferencia résztvevői azt is mondták, hogy még ennél is égetőbb probléma szerintük az óriási a fluktuáció a munkaerőpiacon.

 

  VOSZ FÓRUM | 2018. április 5.  

 

A fiatal munkavállalók néhány évet eltöltenek egy adott cégnél, aztán már állnak is tovább. Na, de ez miért jelent problémát a másik oldalon? A cégek szerint azért, mert épp akkor áll tovább a munkaerő, amikor már van valamekkora rutinja és lehet rá építeni.

 

Mi a megoldás?

 

Szakemberek szerint például az, hogy a cégek azon kezdenek el versenyezni, hogy melyikük a legcoolabb. Egy építőipari cég vezetője például azt mesélte, hogy náluk a munkahelyi kvadozás óriási siker és csábító tényező a huszonéves srácoknál.

 

Ezek a tények! És azok, hogy ezzel a munkáltatóknak gondjuk van. És persze a fiatal munkaerőnek is, akik sikerre és gyors karrierre vágynak, kihívásokat és változatos munkalehetőségeket keresnek. És nem mindig kapják meg ezeket.
 


Az előadásomban arra kértem a közönséget, képzeljük magunkat egy mai pályakezdő helyzetébe, és nézzük meg azt, mivel szembesülnek ezek a tizenévesek. A mondanivalóm lényege a következő volt:

 

[ 1. ]  A munkaerőpiac sokkal szélesebb, mint két-három évtizeddel ezelőtt. Sokkal nehezebb átlátni, mint korábban.

 

[ 2. ]  A továbbtanulással ugyanez a helyzet. Rengeteg helyen lehet sokmindent tanulni. Azt sem látják tisztán a fiatalok, hogy az egyes egyetemi szakok a gyakorlatban milyen elhelyezkedési lehetőségeket jelentenek.

 

[ 3. ]  A fiatalok előtt számtalan alternatív útvonal van, ami sikert hozhat, vagy annak a hamis ígéretét kelti. Ma már egy jó szlogen, egy jól kitalált blöff is elég lehet a sikerhez. Legalábbis sok gyerek ezt gondolja.

 

[ 4. ]  Az sem tiszta sokak fejében, mit is jelent a siker? Egyszerűen csak pénzt? Vagy valamilyen hosszú távon definiált karrierutat? És ebben van-e szerepe a magánéletnek?

 

[ 5. ]  Az iskolai siker egyáltalán nem jelenti azt, hogy az életben is sikeres lesz valaki. Ráadásul az iskola nem foglalkozik azokkal a soft skillekkel, amik a sikeres munkavégzéshez a XXI. században kellenek. Így az oktatás szépen elmegy az élet mellett.

 

[ 6. ]  És végül ott vannak a  generációs gap-ek:  próbálhatjuk tagadni, de egyre kevésbé beszél azonos nyelvet a huszonéves a negyvenes kollégájával!

De egy valamiben maradéktalanul egyet értett mindenki: a világ változik. Így az idősebbeknek is tisztában kell lenni a fiatalabb generáció igényeivel. Ha tetszik, ha nem. Ez nem mindig könnyű.

 

 

F. Takács István
viselkedéselemző | vezető coach

#f2fcoaching #f2fstudio #businesscoach #lifecoach #énidő #elengedés #tanácsadás #kiégés #coaching #pszichológia #lelki #relaxáció #stressz #stresszkezelés #kapcsolat #viselkedés 
#viselkedéselemző #énidő #anya #anyaság #gyerek #nevelés

Please reload

TARTALOM 

Please reload

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Blogger - Black Circle
  • SoundCloud - Black Circle

WEBJOGOK 

Az [F2F] weben és blogon

csak jogtiszta vagy saját
fotókat publikálunk.

KÖZÖSSÉGI MÉDIA 

  • Facebook - Black Circle
  • Instagram - Black Circle
  • YouTube - Black Circle
  • LinkedIn - Black Circle
  • Blogger - Black Circle
  • SoundCloud - Black Circle

#f2fcoaching   #f2fstudio